12/01/2014Stará skla I. - Jupiter 135

Už několik let jsem se chystal vyzkoušet "stará skla", která jsou v poslední době v oblibě mnoha fotografů, ale ten správný čas tak nějak nadešel až se začátkem tohoto roku. To co fotografy na těchto sklech láká je v mnoha případech "kouzelný" bokeh, který může fotce dodat velice zajímavou atmosféru. Často uslyšíte v těchto případech výrazy jako "kroužky" a "kroužkování". Kvalita a tvar kroužků je dán samotnou konstrukcí objektivu, tvarem a počtem lamel a také použitým clonovým číslem. Ale nejen toto kroužkování je to, co fotografové na starých sklech hledají, a také ne všechny scény či témata jsou pro to vhodná. Každopádně není marné si nějaké to staré sklíčko vyzkoušet, a objevit, co nového může vašim fotografiím přinést. S tímto jsem do toho šel i já.

Tzv. starých skel je nyní na trhu široká nabídka. Samozřejmě musíte hledat po bazarech nebo inzerátech na internetu (Paladix.cz, eBay, Aukro, ...). Jde hlavně o objektivy se závitem M42, a to buď ruské nebo německé výroby. Dále pak objektivy pro Pentacon Six (P-six), Olympus (Zuiko) s bajonetem OM nebo Yashica-Contax (Y/C). Ceny se pohybují od několika set korun po několik tisíc, ale najdou se i sběratelské špeky, za které byste si museli řádně připlatit.

Protože jsem neměl s těmito skly žádné zkušenosti ve spojení s moderními DSLR zrcadlovkami, zvolil jsem jako první test levnější kousek a přes inzerát zakoupil ruský Jupiter 37A 135/3.5. Cena tohoto objektivu se nyní pohybuje něco málo kolem 1700 Kč. Samozřejmě je nutno zakoupit i redukci na váš typ bajonetu. Pokud chcete u Nikonu ostřit i na nekonečno, měli byste pořídit redukci s optickým členem. To pro mne není podstatné a navíc taková to redukce může ublížit optické kvalitě objektivu. Takže ji jsem si pořídil obyčejnou redukci bez optického členu, která se dá zakoupit za něco málo přes 100 Kč.

 

Jupiter 135/3.5

 

Objektiv mi přišel v pátek a tak jsem hned v sobotu vyběhl za dům, abych ho vyzkoušel. Bylo řádně zataženo a tak jsem udělal jen pár cvaků přírodních motivů v protisvětle, abych vyzkoušel co objetiv umí při těchto podmínkách.

 

Jupiter 135/3.5

 

Jupiter 135/3.5

 

Jupiter 135/3.5

 

Jupiter 135/3.5

 

Všechny fotky byly foceny na plnou díru. To, co mne docela překvapilo, je vynikající ostrost tohoto objektivu. Další výhoda některých starých skel. Samozřejmě vlastnosti se mohlou lišit kus od kusu. No, na začátek to nevypadá věru zle. 

Doufám, že brzy budu mít více času objetiv více otestovat. Také bych ho rád vyzkoušel i na zvířátka :o)

Níže pár odkazů na stránky s podobnou tématikou od mých kamarádů. 

 

Zdroje a odkazy:
O manuálních sklech - Martin Pustelník

Kouzlo starých skel - Tihis

Jupiter-9 85mm f2 - Tihis
 


Komentáře k článku

22/11/2017 (12:38)
Jaroslav Orlík
Problém tohoto článku a předervším ukázek je v tom, že jsou malé. V takové velikosti vypadají dobře i fotky vyfocené přes dno pivní flašky. Ale jak budou fotky vypadat na výstavním formátu? Škoda, že ukázkové fotky nejde rozkliknout aspoň v rozlišení strany 2000pixelů. Vím, o čem mluvím.
23/02/2014 (20:48)
Jirsa | www.jirsaphoto.cz
Ahoj Martine! Dalši budou následovat. Skla i fotky :) Radek
23/02/2014 (15:05)
Martin | www.martinpustelnik.com
Ahoj, tak budu se těšit na další kusy ze starých skel a hlavně, ať je tam nějaké to lesní zvířátko :D
17/01/2014 (12:35)
jarda
Paráda! Jen tak dál!
15/01/2014 (11:34)
Jana
Krásně fotky. Náladou odpovídají letošní zimě :o)
13/01/2014 (14:05)
Tihis
No vidíš to mě ani nenapadlo, uděláme slavnostní družbu Canóna s Nikónem =))
13/01/2014 (08:04)
Jirsa | www.jirsaphoto.cz
Kolego, to každopádně. Konečně si můžeme prohazovat objektivy i mezi Nikonem a Canonem :o))))
13/01/2014 (07:28)
Tihis | www.tihis.com
Pěkně, kolego, pěkně ;-) Mohli by jsme někam vyrazit na testíky ;-)


Přidat komentář
Jméno: *
E-mail: 
WWW: 
Text: *
Napsáno je zbývá    znaků.

Informace o pozorování živočichů v CHKO Beskydy Východy a západy slunce a měsíce
Poslední komentáře:
Zdeněk piskač
17/06/2020

Dobrý den, prosím o zaslání plánku budky pro Puštíka Děkuji
Jirsa
15/06/2020

Myslím, že až příští rok. Většina sov hnízdí už z kraje roku. Ale kdo ví ... :)
Václav Cimr
03/06/2020

3.června jsem umístil budku pro puštíka. Bude hnízdí až příští rok? Nebo hnízdí 2x do roka?
Jan Němec
28/02/2020

Dobrý den, mám zájem udělat budku pro puštíka. MOhl by jste mi prosím zaslat plánek? Rád bych dělal budku, která je osvědčená. Děkuji Němec
Martin Vaněk
17/02/2020

Dobrý den,prosím o radu jak vyrobit v praxi osvědčenou budku pro puštíka s ochranou proti kunám. Roky v lokalitě houkal, ale je tam spousta kun a poslední 2 roky jsem ho už neslyšel - mají to určitě na svědomí. Místo…